dinsdag 11 november 2014

Pompoenzaadjes recupereren

Mijn vader zag gisteren de butternut liggen die deze week in onze zak zat, en vroeg direct of ik voor hem de zaadjes kon bijhouden, want die variëteit van pompoen had hij nog niet in de tuin staan.

Omdat ik zelf een tuinleek ben, heb ik even opgezocht hoe ik dat nu het best doe. Hier zijn enkele tips voor wie net als ik de zaden wil drogen om later te zaaien.

Zaden oogsten

Was de zaden af, ontdoe ze van vruchtvlees van de pompoen, en droog ze goed af.

Leg ze op een bord op een warme plek, vc. boven de radiator. Zorg er wel voor dat het een goed verluchte plek is.

Bewaar de zaden droog en schimmelvrij, bv. in een pot of envelop. Vergeet niet de 'oogstdatum' en de variëteit van de pompoen te noteren. 

Pompoenen kweken

Pompoenen zijn blijkbaar makkelijk te kweken, ideaal dus voor een beginner als ik. Voorzie wel veel ruimte, ong. 1- 1,5 m² per plant, op een zo warm en zonnig mogelijke plek. Pompoenen houden van een warme, humusrijke, vochtige maar goed afwaterende losse bodem. Vergeet ze wel niet af en toe water te geven.

Pompoenen zelf zaaien is ook makkelijk. binnen in een kastje kan het vanaf begin april. Stop 1 zaadje ongeveer 3 à 4 cm diep in een potje van 9 op 9 cm. Buiten in volle grond kunnen ze vanaf half mei.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten